Ingen har gjort det før: Sådan bliver B.T. genfødt som et 100 procent digitalt nyhedsmedie

14. February 2023

Ingen har gjort det før: Sådan bliver B.T. genfødt som et 100 procent digitalt nyhedsmedie-img
ANDERS KRAB-JOHANSEN-img
ANDERS KRAB-JOHANSEN
Udgiver og koncernchef

Velkommen til mit første nyhedsbrev, hvor jeg vil dele mine observationer og tanker om det, der optager mig: Nemlig borgerlighed og digitale medier. Og jeg vil begynde med det sidste.

I juleferien fandt jeg en notesbog fra 2017 frem. Det er en sort linjeret bog på størrelse med min håndflade, som jeg skrev tanker og observationer i, før jeg skulle starte i en ny stilling som koncernchef og udgiver for Berlingske Media.

Det var tankevækkende at genlæse alle noterne om B.T. Dengang for over fem år siden var det tydeligt, at B.T. var i en dyb krise. Avisen havde en stolt fortid som en populær formiddagsavis, der havde bidraget med bragende overskud til Berlingske-koncernen i Pilestræde, før internettet slog igennem i 1990’erne.

Alle nøgletallene var dårlige i 2017, og de økonomiske udsigter var grumme. Dengang blev B.T. solgt i abonnement og i kiosker landet over, og samtidig blev artiklerne udgivet i gratisavisen Metroxpress med et oplag på over 200.000 daglige aviser. B.T. var mange steder, men modellen virkede ikke.

B.T. havde tabt avismarkedet til Ekstra Bladet, der var dobbelt så store, og Metroxpress var ikke kommet i gang med den digitale omstilling. B.T. vandt ingen steder. Når man ikke vinder, så taber man. Det var ikke en holdbar situation. I min notesbog skrev jeg dengang, at den eneste position, som kunne redde B.T.s fremtid var:

»B.T. størst digitalt i Danmark«.

Konkurrenterne grinede smørret

I notesbogen stod der også, at et gratis, mobilt nyhedsmedie var fremtiden. Det var noteret, at Metroxpress skulle lægges ind under B.T.s brand, og at aviserne kun skulle overleve, så længe de gav overskud. Da jeg mødte på arbejde i december 2017, begyndte vi at planlægge omstillingen fra kriseramt avis til mobil vinder.

Hos vores konkurrenter blev der grinet smørret. Ingen troede på B.T. Men internt begyndte stoltheden at spire. Læserne kunne lide det nye B.T., og økonomien gik hurtigt fra røde til sorte tal. Allerede i september 2018 fejrede vi, at B.T. havde rundet 200 millioner sidevisninger, som viser antal gange, der er trykket på en artikel.

Ekstra Bladets daværende chefredaktør Poul Madsen drillede B.T. på Twitter med ordene »@EkstraBladet når I aldrig,« mens han pralede med Ekstra Bladets 350 millioner sidevisninger.

POMA.JPG

Et år efter i september 2019 blev B.T. Danmarks største digitale medie.

Siden har B.T. og Ekstra Bladet kæmpet om titlen.

Nu er B.T. på vej mod næste kapitel. Januar blev den første måned, hvor B.T. udkom 100 procent digitalt med artikler, foto, video og podcast. Chefredaktør Pernille Holbølls hovedopgave er at udvikle populær journalistik, der altid er på læsernes side, og som lever op til husets borgerlige fundament. Forretningsmodellen er annoncer. Så enkelt er det, og derfor virker det. Nu er vi i gang med at introducere login, så vi øger værdien for brugerne og annoncørerne.

20230105-135614-7-6000x4000ma.jpg

Avisen udkom sidste gang nytårsaften, så var det slut, og samtidig lukkede Berlingske Media sit trykkeri i Slagelse. Fremtiden er ankommet, og B.T. er det første danske medie, der har gennemført transformationen fra kriseramt avis til digitalt nyhedsmedie. B.T. bliver læst mere end nogensinde. I januar var der 59 millioner besøg, fordi de fleste danskere har en smartphone i lommen, hvor de læser nyheder.

Digital milepæl

Det er en milepæl for Berlingske Media, som lancerede B.T. i 1916. Udover B.T. udgiver vi Berlingske, Weekendavisen og Euroinvestor. B.T.s 100 procent digitale omstilling viser vejen, som skal gås i forskelligt tempo af alle vores medier.

Danskerne er blevet digitale. Derfor gør vores journalistik størst positiv forskel for demokratiet på digitale platforme. Det gælder B.T. og Euroinvestor, der er fuldblods digitale medier. Berlingske og Weekendavisen vil udkomme som avis mange år frem, men fremgang i brug og omsætning er digital.

Det er tankevækkende at læse noterne fra dengang for over fem år siden. Allerede dengang var det tydeligt, at mobilen ville vinde, og jeg var absolut ikke den første, som kom til den erkendelse.

Spørgsmålet var, om vi turde tage springet?

Det gjorde vi – heldigvis for B.T. og resten af Berlingske Media.

<br> <br>

<u>Her blev jeg klogere</u>

Der er sager, som får alt for lidt opmærksomhed.

  1. En række venstrefløjsaktivister har rottet sig sammen mod den borgerlige århusianske dokumentarist Kim Møller. Enhedslistens retsordfører Rosa Lund spillede en noget særpræget rolle. Heldigvis tabte venstrefløjens skøre civile søgsmål i retten.

  2. I en anden sag ved Landsretten vandt Danial, som ellers var blevet dømt for voldtægt i byretten. Forfatteren Marianne Stidsen var til stede i retssagen og beretter om konsekvenserne af den nye samtykkelov.

  3. Retfærdigheden skete også fyldest, da tre tvangsfjernede børn blev genforenet med deres forældre i vinteren 2022. Få et overblik over 24syvs afdækning af sagerne og et svar fra Langeland Kommunes borgmester, Tonni Hansen fra SF.

<br> <br>

<u>Tal til eftertanke</u>

Tal til eftertanke kopier.jpg

af befolkningen over 15 år lyttede sidste år til en podcast hver uge. Det viser den seneste version af DRs årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier. Det svarer til næsten en fordobling ift. for fem år siden.

DR er naturligvis størst med statspenge i ryggen, men B.T., Euroinvestor, Berlingske, Weekendavisen og vores fætter 24syv satser også på podcast. <br> Graf til nyhedsbrev.JPG

Flere nyhedsbreve

Slide 1 of 16
Slide 1 of 16