De frie danske medier får høvl af Google og Facebook, når det gælder kampen om annoncørerne. Nu slår vi tilbage

4. June 2024

De frie danske medier får høvl af Google og Facebook, når det gælder kampen om annoncørerne. Nu slår vi tilbage-img

Der har bredt sig en følelse af opgivenhed blandt frie danske medier, når det gælder annoncering. Flere og flere taler som om, at slaget er tabt til tech-giganterne. Jeg tror, at det er for tidligt at give op. Derfor vil jeg om lidt fortælle om et initiativ, som jeg forventer, kan få pengene til at rulle i retning af de ansvarlige medier igen.

Det er et uomgængeligt faktum, at Google og Meta de seneste mange år har indtaget rollen som vinderne på det globale og det danske annoncemarked. Tallene fra 2023, som opgøres af det uafhængige institut IRM, viser, at det danske annoncemarked udgjorde i alt 16,3 milliarder kroner. Så mange penge bruger danske og internationale virksomheder på at komme i kontakt med de danske forbrugere, og det er vigtigt i et kommercielt marked, at annoncer bidrager til gennemsigtighed.

Vinderen på markedet er Google. Søgemaskinen Google er en del af kategorien “search”, der udgør 5,6 milliarder annoncekroner i IRM-statistikken. Det er over en tredjedel af hele det danske annoncemarked. På andenpladsen kommer social, som især er Facebook, men også LinkedIn og X, som har en omsætning på næsten 2,5 milliarder kroner. YouTube og TikTok tager også deres, og samlet set er det imponerende, at tech-giganterne øger deres markedsandel år for år. Selv i et år med generel tilbagegang på annoncemarkedet som 2023, lykkedes det Google, Facebook og deres ligesindede at øge omsætningen.

For at give en fornemmelse af størrelsesforholdet, kan man sammenligne med omsætningen for TV2 og JP/Politikens Hus, som begge har rapporteret en toplinje på omtrent 3,8 milliarder kroner sidste år. De to danske mediehuse er blandt de største i Danmark, men i en global sammenhæng er de stadig i miniput-størrelsen. Jeg ved godt, at Berlingske Media af mange stadig bliver opfattet som et stort dansk mediehus, fordi vi er hjemsted for fantastiske medier som Berlingske, Weekendavisen, B.T. og Euroinvestor, som fylder godt i danskernes medieforbrug og bevidsthed. Men sandheden er, at vi er et mellemstort dansk mediehus med en omsætning på lidt over 600 millioner kroner.

Spørgsmålet er, hvordan frie, ansvarlige medier tager kampen op for annoncekronerne? Vi ved, at annoncører skal have hul igennem til kunderne, og de bruger naturligvis de kanaler, hvor de får mest valuta for pengene. Tech-giganterne dominerer markedet netop nu, og derfor er opgaven at tilbyde et sikkert, troværdigt og transparent dansk alternativ. Hvordan gør vi det, når vi er små?

I sidste uge lancerede vi, Berlingske Media, vores svar i samarbejde med selskabet Concept X, som er Nordens førende medienetværk, der forbinder udgivere og annoncører. Tilsammen står vi bag Danmarks største kommercielle annoncørplatform, og så har vi musklerne til at konkurrere. Annoncører og bureauer får adgang til mere end 3,4 millioner danske brugere om måneden, hvilket svarer til et reach på 84 procent på tværs af over hundrede danske sites.

Den pessimistiske læser vil naturligvis tænke, at det bare er et desperat forsøg, som vil fejle. Den kritiske observatør vil tvivle på, at det nogensinde kan flyve. Når jeg er optimist, er det fordi, jeg har set det samme koncept virke i Holland og Belgien de seneste par år, hvor Berlingske Medias moderselskab DPG Media har rullet en tilsvarende løsning ud. Ved at samle annoncesalget under en hat, så der kommer skala, investere i teknologi og tilbyde markedets bedste selvbetjeningsløsninger, er det lykkedes at konkurrere lige op med tech-giganterne.

I Holland og Belgien hedder konceptet Trusted Web, fordi det netop handler om en sikker, troværdig og transparent løsning. Nu ender mit nyhedsbrev næsten som en reklame, men jeg er stolt over, at vi her i juni har lanceret samme løsning i Danmark, og at vi er klar til at rulle nye tiltag ud de næste mange måneder.

I første omgang kan du læse mere i vores pressemeddelelse her, kigge på vores partner Concept X, og se, hvordan Trusted Web fungerer i Holland og Belgien.

<u>Prisregn over vores mediehus</u>

Priserne er helt fortjent drysset ned over dygtige folk i vores mediehus. Forleden blev Weekendavisen igen hædret som verdens bedst designede avis sammen med tyske Die Zeit, og det er svært at være uenig. ”Weekendavisen er en fornøjelse at læse, med visuel gennemslagskraft alle de rigtige steder,” skriver Society for News Design, der uddeler prisen. Publicistprisen gik til Weekendavisens ansvarshavende chefredaktør, Martin Krasnik, for sit mangeårige virke som publicistisk stemme og aktør. Begrundelsen fra Den Danske Publicistklub lød: “Martin Krasnik er publicist fra inderst til yderst. På samme tid både moderne og gammeldags i sin form og stil. Intellektuelt rager han også op i landskabet.”

Berlingskes fotojournalister Asger Ladefoged og Mathias Svold fik sammen med journalist Michael Lund Publicistklubbens dokumentarpris for deres dækning af dødvande i de danske have, som de i foråret fik Kristian Dahls Mindelegat for. I over et år dykkede fotograferne ned på havbunden i danske farvande og dokumenterede på chokerende vis, hvordan alt liv i store områder var forsvundet som følge af iltsvind.

<u>Tal til eftertænksomhed</u>

80.615

danskere bruger Euroinvestor hver dag, ifølge Dansk Online Index. Derfor er Euroinvestor Danmarks største finansielle medie.

Topfoto: Jens Bttner/AP/Ritzau Scanpix

Flere nyhedsbreve

Slide 1 of 16
Slide 1 of 16